مقالات : مفهوم مثلث و آشنایی با خصوصیات آن در گرافیک و طراحی

• در علم طراحی و گرافیک قرار گرفتن هر شکل و فرم، معنای ویژه‌ای را القا می‌کند. آشنا بودن به خواص شکلها، باعث خواهد شد معنا و مفهومی که طراح از طریق زبان تصویر و هنرهای تجسمی قصد بیان آن را داشته، را بهتر درک نماییم.

• مفهوم شکل هندسی مثلث در هنرهای تجسمی :
اگر مثلث بر قاعده‌اش قرار گیرد نمادی است از ایستایی و توازن، پایدارترین شکل هندسی است و مثل یک کوه استوار به نظر می‌رسد به واسطه زوایای تیزی که دارد سطحی مهاجم و شکلی ستیزنده به خود می‌گیرد به دلیل وجود نقطه رأس که انرژی و نیروی شکل را به بیرون منتقل می‌کند، خطر و دلهره را سبب می شود. مثلث شخصیتی تهاجمی، برنده و صریح دارد. مثلث در عین حال نمادی از تفكر و روشنایی است و به سرعت دگروگون می‌شود. مثلث متساوی الاضلاع بیانگر الوهیت و هماهنگی و تناسب می‌باشد.

این نماد به عدد 3 اشاره دارد و بدون ارتباط با سایر شکلهای هندسی به طور کامل قابل فهم نیست. در واقع تمام اشکال را می‌توان از طریق ترسیم خطوطی از مرکز به زوایای آنها به مثلثاتی تقسیم کرد. مثلث تشکیل دهنده قاعده هرم است. اگر مثلث روی یکی از راس‌های خود بایستد نشانگر تزلزل و ناپایداری است. همچنانکه هر زایشی با تقسیم صورت می‌گیرد، بشر نیز قابل مقایسه با مثلث متساوی الاضلاعی است که به دو مثلث قائم الزاویه تقسیم شده است که افلاطون در کتاب «تیمایوس» آن را نشانی از زمین می‌داند. تغییر مثلث متساوی الاضلاع به مثلث قائم الزاویه به طور ضمنی بیان کننده خسرانی است که حاصلش از دست رفتن تعادل می‌باشد.

• هر مثلث به عنصری خاص مربوط می شود :
1) مثلث متساوی الاضلاع با زمین.
2) مثلث قائم الزاویه با آب.
3) مثلث مختلف الاضلاع با هوا.
4) مثلث متساوی الساقین با آتش.

• مثلث متساوی الساقینی که زاویه راس آن 180 درجه باشد حاوی ارقام با معنایی است و هماهنگی خاصی در خود دارد. مثلثی که راس آن به سوی بالا باشد نمادی از آتش و نیز جنس مذکر است و همین مثلث با راسی رو به پایین نمادی از آب و جنس مونث می‌باشد.

- «مهر سلیمان» از دو مثلث معکوس تشکیل می‌شود که نمادی است از عقل بشر.
- مثلث متساوی الاضلاع در سنن یهودیان نمادی از خداست که نباید نامش بر زبان رانده شود.
- مثلث که با خورشید و گندم در رابطه است نمادی از باروری می‌باشد. مثلث با همین معنا اغلب توسط هندیان، یونانیان و رومیان در قرنیزهای تزیینی ساختمان ها بکار رفته است.
- مثلث سنتی و کلاسیک مثلثی است که زاویه راس آن 36 و هر یکی از زوایای قاعده‌اش 72 درجه باشد. عدد 36 نماینده یکپارچگی کیهان، تلاقی عناصر اربعه و تحولات چرخشی دوران هاست. مشتقات این عدد بیان کننده رابطه سه جانبه میان آسمان و زمین و بشر هستند. 36 همچنین برابر است با اندازه مربعی که هر ضلع آن 9 باشد و به طور تقریبی برابر با دایرهای است که قطر آن 12 باشد. هم دایره و هم سال شمسی هر دو به 360 قسمت می‌شوند. اغلب دوره‌های کیهانی مضرب‌هایی از رقم 360 هستند.

• در ردیف شکل‌های هندسی بعد از مثلث متساوی الاضلاع، مربع و آن گاه کثیر الاضلاع پنچ پر بر می‌آیند. از طریق ترسیم مثلثی در هر یک از اضلاع پنچ بر، شکل پنج خانه‌ای ایجاد می‌شود که به معنای هماهنگی جهانی است. این شکل اغلب به عنوان طلسمی برای محافظت در برابر چشم زخم و بلاای بد بکار می‌رود. مثلث همچنین کلید هندسه و مبنای تقسیم طلای ( زرین ) است که به همین خاطر بدان تناسب الهی نام داده‌اند.

• علاوه بر اهمیتی که فیثاغورسیان برای مثلث قائل اند، این شکل در علم کیمیا به معنای آتش و قلب می‌باشد. در این رابطه در نظر داشتن رابطه میان مثلث ایستاده ( راس بالا ) و مثلث واژگون ( راس پایین ) قابل اهمیت است; زیرا دومی انعکاس است از اولی و در معنایی وسیعتر نمادی است از طبیعت الهی و بشری مسیح و به عبارت دیگر نمادی است از کوه و غار.

• ترکیب متعادل دو مثلث و تشکیل 6 پر ( ستاره داوود ) نشانی از گسترش و تجلی است. جریان فراماسونری اهمیت زیادی به نماد مثلث می‌داد و آن را دلتای درخشان می‌نامید که منظور از آن نه دلتای رودخانه بلکه حرف بزرگ یونانی دلتا بود. در مثلث فراماسونری، قاعده به معنای دوام و امتداد و اضلاع که در هم می‌پیوستند نشانه‌هایی از روشنایی و تاریکی بودند که همراه با قاعده ساختمان سه گانه کیهان را باز می‌نمودند.

• دلتای درخشان اصلی مثلث متساوی الساقینی بود که قاعده اش همچون سنگ سه پر معابد، بزرگتر از ساق هایش بود و زاویه راس آن 108 درجه و هر یک از زوایای قاعده آن 36 درجه بود. این مثلث با عدد زرین ( رقمس است مربوط به تقویمی خاص در روز ایستر _ عید قیام مسیح را از روی آن تعیین می‌کنند ) در ارتباط است. ستاره مشتعل و پنچ پر به طور کامل در این مثلث می‌تواند ترسیم شود.

• مثلث همچون چند وجهی‌هایی که خود از مثلث‌های متساوی الاضلاع تشکیل شده‌اند، الهام بخش ترکیبات سه گانه بیشماری در تاریخ مذهب بوده‌اند :
- شعار های سه گانه اخلاقی نظیر : ( پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک و عقل، قدرت، زیبایی ) 
- دوره های سه گانه اخلاق شامل : ( تولد، رشد، مرگ ) 
- ابزارهای سه گانه علم کیمیا شامل : ( نمک، جیوه، گوگرد )