مقالات : آی‌سی‌های چیپست (Chipsets IC)

• Chipset يکی از مهمترين قسمتهای مادربورد است. در اصل به معنای یک مجموعه IC یا تراشه‌ی Chip که برای کار با هم طراحی شده‌اند و یا به عبارتی دیگر، به گروهی از تراشه‌های مجتمع که با هم کار می‌کنند. يکی ازمعيارهای مهم انتخاب مادربورد، نوع چیپست آن است. در حقيقت يکی از اجزايی که باعث پشتيبانی از عوامل مختلف در مادربورد می‌گردد Chipset آن می‌باشد. از توليد کننده‌های معروف CHIPSET می‌توان به شرکت هایی نظیر INTEL - AMD - NVIDIA - ALI - SIS اشاره نمود.

• در مادربورد، Chipset به دو قسمت پل شمالی (North Bridge) و پل جنوبی (SouthBridge) تقسیم می‌شود که هر کدام از این قسمتها خودش به بخشی از مادربورد وصل می‌گردد.

- وظیفه‌ی پل شمالی (NorthBridge) این است که پردازنده (CPU) را به سایر قطعاتی که به سرعت بالایی نیاز دارند متصل می‌کند مانند RAM و GPU.
- وظیفه‌ی پل جنوبی (South Bridge)، تراشه‌ی اصلی پل جنوبی + مجموعه‌ی تراشه‌های کنترل کننده یا همان‌ کنترلرها است. پل جنوبی پردازنده (CPU) رو به قطعاتی که در سرعت پایین‌تری کار می‌کنند را به هم متصل می‌کند. مانند PCI و USB و ...

• در دیاگرام زیر نیز تراشه‌های پل شمالی و جنوبی به همراه تراشه‌های کنترلر اصلی وابسته به آنها نمایش داده شده است.

هر کدام از مادربورردها دارای امکانات بالاتری هستند. اما قيمت آنها نيز بالاتر است. هر شرکت تولید کننده‌ی CPU و Chiset تلاش می‌کند تا مدل بالاتر با کارایی بهتری را پیشنهاد کند.