مقالات : ایجاد درایو مجازی در ویندوز

• ساخت درایو مجازی در ویندوز، توسط دستور Subst صورت می‌گیرد. فایل این دستور در ریشه‌ی windows در فولدر system32 بنام Subst.exe قرار دارد. این دستور محتوای یک پوشه را در قالب یک درایو بصورت مجازی در My Computer نمایش می‌دهد. برای این درایو مجازی عملیات Copy و Past و Cut امکان پذیر است و عملیاتی نظیر Scan Disk و Format کردن آن نیز امکان پذیر نیست.

• برای ایجاد درایور مجازی، ابتدا در درایو C یک فولدر ایجاد و نام آن را Sample گذاشته و فایلهایی را به دلخواه در آن کپی کنید. سپس دستور زیر را در RUN تایپ کرده و اجرا نماييد.

Subst Z: C:\Sample

در توضیح دستور بالا بعد از دستور Subst نام درایو مجازی خود را Z انتخاب و بعد از آن مسیر فولدر مورد نظر را برای درایو مشخص کردیم. حال درایو مجازی در My Computer ایجاد شده است. ولی با خاموش و روشن کردن کامپیوتر از بین می‌رود. برای جلوگیری از پاک شدن درایو مجازی، باید یک Bach File ایجاد و آدرس درایو مجازی را در آن قرار داد و در رجیستری نیز آدرس Bach File را ثبت کرد.

• برای ساختن Bach File، ابتدا Notepad را باز کرده و دستور Subst همراه با آدرس فولدر مورد نظر را در آن درج می‌کنیم. فولدر ما در درایو C با نام Sample بود. پس آدرس را بصورت روبرو در Notepad می نویسیم ( Subst Z: C:\Sample ). سپس آن را Save As کرده و با نام دلخواه با پسوند BAT در درایو C ذخیره کنید.

برای ثبت رجیستری آن نیز از طریق RUN دستور Regedit را اجرا تا وارد محیط رجیستری شوید. سپس به مسیر زیر بروید :

HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\ Microsoft\Windows\Current Version\Run

در ادامه در سمت راست پنجره‌ی رجیستری راست کلیک کرده و از قسمت New گزینه String Value را انتخاب کرده و روی آن دابل کلیک و آدرس Bach File که در درایو C ایجاد کردید در قسمت Value Date بنویسید. کار تمام شد. حال با هر بار ریست کامپیوتر نیز Bach File دوباره اجرا می‌شود و درایو مجاری نیز ايجاد می‌گردد.

• برای حذف درایو مجازی دستور زیر را در Run نوشته و اجرا کنید. به این نکته توجه داشته باشید که در دستور فوق، بین :Z و D/ حتما باید یک فاصله باشد.

Subst Z: /D